28 Kuliner Tambah Darah Menggunakan Cepat, Cita Rasanya Pun Sedap

Masalah kurang darah atau Anemia boleh didefinisikan menjadi satu keadaan yang berlaku jika sel darah merah iaitu jumlah haemoglobin (Hb) di dalam darah berkurangan. Jumlah haemoglobin normal bagi lelaki adalah 13.lima-18.0 gr/dL dan bagi wanita artinya 12-16 gram/dL.

Manakala bagi perempuanhamil, jumlah haemoglobin merupakan berbeza iaitu 10-15 gram/dL. Biasanya jumlah haemoglobin sebelum hamil & semasa hamil akan berubah. Tetapi begitu, apabila jumlah haemoglobin merupakan kurang daripada 10, bunda akan berisiko menghidapi anemia.

Anemia boleh mengakibatkan kelahiran pramatang. Ibu hamil yg menghidap kurang darah tak jarang berasa pening, letih dan lemah. Oleh itu, jikalau anda disahkan mengalami anemia, jom amalkan 28 makanan tambah darah yang kami senaraikan pada bawah.1. Jus ubi bit, lobak merah & lemon

Ubi bit merupakan di antara tumbuhan yang kaya menggunakan zat besi, manakala  lobak dan lemon jua membantu penyerapan zat besi menggunakan lebih gampang.

Bahan-bahan:4 saiz sederhana ubi bit merah4 biji lobak merah1/2 biji lemondua sudu masak yis

Caranya, basuh & potong ubi bit merah, lobak & lemon. Jadikan jus menggunakan menggunakan juicer ataupun blender. Setelah dijadikan juz, masukkan yis, & rancu dengan sudu. Minum juz ini setiap kali sarapan buat imbas yg lebih baik.dua. Jus bayam, ubi bit & beri

Jus ini mengandungi jumlah zat besi yg tinggi dan bagi membantu penyerapan zat besi, vitamin C dimasukkan sekali dalam ramuan juz ini.

Bahan-bahan:1 cawan butir beri merahtiga biji radish mini(sejenis lobak)dua genggam bayam1 biji ubi bit1/dua biji perahan lemon

Caranya sekitar sama misalnya jus ubi bit. Anda hanya perlu campur & gabungkan keempat-empat bahan dan perah sebagai jus samaada menggunakan blender atau juicer. Minum setiap hari.tiga. Jus daun ketumbar

Selalunya daun ketumbar dimasukkan didalam masakan untuk menaruh aroma yg wangi pada kuliner. Untuk gosip, daun ini jua sangat kaya menggunakan zat besi & sinkron dijadikan bahan utama bagi menaikkan darah anda.

Bahan-bahan:1 ikat daun ketumbar1 biji timun1 biji epal hijau atau butir oren1/dua biji perahan lemon

Caranya basuh & masukkan bahan-bahan diatas pada juicer atau pengisar. Jangan lupa tambahkan air bagi memudahkan beliau dikirsar. Minum setiap hari buat dapatkan kesan dan peningkatan kuantiti darah anda.Sumber: Marthastewart4. Kurma

Kurma menaikkan penghasilan sel darah merah. Kurma yang sedap & anggun ini turut memberi energi kepada anda.5. Madu

Seperti kurma, madu jua meningkatkan penghasilan sel darah merah. Ia boleh digunakan sebagai pengganti gula didalam minuman & kuliner. Untuk tambah darah, pastikan madu yg asli, bukan yang tiruan & diletakkan gula.6. Buah delima

Buah delima bisa menaikkan jumlah sel darah merah dan kaya dengan kandungan zat besi yang dapat mengurangkan tanda-tanda anemia.7. Oat

Oat memberikan mineral yang diharapkan tubuh badan serta zat besi. Oat jua gampang dicerna. Ibu hamil sangat sesuai mengambil oat.8. Roti & bijiran serat tinggi

Roti dan bijirin serat tinggi misalnya beras merah, roti jagung dan pasta mengandungi karbohidrat, serat semulajadi dan zat besi yang menaikkan sel darah merah.Sumber: Thelittleloaf9. Kuning telur

Kuning telur mengandungi nutrien termasuk protein, kalsium, vitamin &  zat besi yang diperlukan oleh penghidap anemia. Pengambilan kuning telur dapat mengekalkan jumlah haemoglobin pada darah.10. Kerang

Kerang jua terkenal pada mencegah anemia. Masukkan kerang ke pada menu harian anda menggunakan cara kuliner yg berlainan supaya nir bosan.11. Bayam

Selain zat besi, sayuran berdaun hijau jua memiliki kandungan asid folik semulajadi yg turut membantu menaikkan kesihatan ibu hamil.12. Hati

Mungkin tidak seluruh orang berselera memakan organ dalaman. Tetapi, hati adalah keliru satu makanan paling tinggi zat besi. Menurut kajian, 100 gr hati ayam mengandung 9 mg zat besi. Hati lembu mengandungi lebih kalori dibandingkan dengan jenis hati lain, namun poly mengandungi kadar zat besi yg tinggi.13. Ikan bilis

Ikan bilis kaya dengan zat besi, sangat membantu buat menambah darah.14. Jambu batu

Jambu batu kaya dengan vitamin C. Menurut kajian, kandungan vitamin C pada jambu batu adalah 2 kali ganda lebih daripada butir oren. Vitamin C membantu menaikkan penyerapan zat besi ke pada tubuh.15. Tembikai

Tembikai kaya dengan vitamin A yg membantu mengingkatkan jumlah sel darah merah. Ia pula membantu zat besi dalam hemoglobin mengikat oksigen.Sumber: Tribunnews16. Prun kering

Prun kering bisa menaikkan jumlah sel darah merah dan kaya menggunakan kandungan zat besi yg dapat mengurangkan tanda-tanda anemia.17. Aprikot kemarau

Aprikot kering bisa menaikkan jumlah sel darah merah & kaya menggunakan kandungan zat besi yang bisa mengurangkan gejala kurang darah.18. Buah tin kering

Buah tin kemarau dapat menaikkan jumlah sel darah merah dan kaya dengan kandungan zat besi yg bisa mengurangkan gejala anemia.19. Kangkung

Selain zat besi, sayuran berdaun hijau pula memiliki kandungan asid folik semulajadi yang turut membantu menaikkan kesihatan ibu hamil.20. Sawi

Selain zat besi, sayuran berdaun hijau juga memiliki kandungan asid folik semulajadi yg turut membantu menaikkan kesihatan bunda hamil.21. Ikan

Ikan tinggi dengan lemak omega tiga dan vitamin B12 yang membantu pembentukan sel darah merah. Di antara ikan yg tinggi lekam omega 3 merupakan ikan salmon dan ikan patin.Sumber: Usbdata22. Kentang

Selain sayuran berdaun, kentang jua mengandung zat besi & juga vitamin C yg membantu buat menaikkan penyerapan zat besi dalam tubuh. Vitamin C pula dapat mengikat radikal bebas dan memperkuat sistem kekebalan pada tubuh. Untuk pengetahuan anda, kentang adalah keliru satu sumber terbaik zat besi buat vegetarian.23. Telur ikan

Telur ikan kaya dengan protein, karbohidrat dan zat besi yang membantu menambahkan darah pada badan.24. Kekacang & bijian

Sumber kekacang boleh didapati daripada sayuran misalnya kacang panjang, kacang buncis, & kacang botol. Selain itu, anda boleh memakan kekacang seperti kacang almond, pistachio, walnut, atau kacang badam sebagai snek atau makanan ringan.  Kekacang dicerna secara perlahan sang sistem pencernaan & membantu tambah darah.

Biji-bijian misalnya kuaci, biji bunga mentari , atau biji labu jua membantu tambah darah. Menurut rujukan, 100 gram biji labu mengandungi 15 mg zat besi, iaitu 83% dari jumlah yang pengambilan harian. Biji labu jua adalah asal primer asid lemak Omega tiga yang turut berfungsi membantu pembentukan sel darah merah.25. Pisang

Pengambilan 2 biji pisang setiap hari sangat baik buat wanita hamil. Ini adalah kerana folat yang terkandung pada pada pisang boleh membantu pada pertumbuhan janin dan peghasilan sel-sel darah merah yg baru.26. Brokoli

Sayur brokoli mengandungi vitamin, zat besi dan folat. Brokoli sangat cantik dimakan ketika hamil kerana beliau juga mengandungi antioksidan yang bisa melawan penyakit dan jangkitan.Sumber: Mrtengkuasmadi27. Daging merah

Daging merah mengandungi kadar zat besi yg tinggi buat membantu memerangi kurang darah semasa hamil. Selain zat besi, daging merah pula kaya dengan protein dan mineral lain seperti vitamin A, D, K, B2, B3, B6, B12, asid amino, omega 3 dan selenium yg sangat diperlukan sang ibu mengandung.28. Kismis

Kismis dapat membantu melawan anemia semasa kehamilan.

Itulah beliau 28 kuliner tambah darah yang boleh anda amalkan setiap hari. Semoga bermanfaat!

Jemput jua baca goresan pena artikel lain seperti petua cairkan kahak , petua penyakit kayap dan petua sakit perut.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *